Генеративната граматика в преподаването на практически норвежки и шведски език на български студенти
Период на изпълнение: 2023 – .
Целта на проекта е експериментално прилагане на визуални модели от генеративната лингвистика в преподаването на норвежки/шведски език за чужденци. В началния си етап проектът се основава на книгата на професор Кристин Мелум Айде от Норвежкия университет за наука и техника в Трондхайм „Езикът като суперсила“ (Språket som superkraft).
Области на изследване:
- В каква степен преподаването по модели от генеративната граматика може да се съчетае с традиционното преподаване на граматическите морфологични и синтактични правила в норвежкия и шведския език?
- В каква степен преподаването на модели от генеративната граматика може да засили и задейства използвания от студентите понятиен апарат, правилно използване на езиковедска терминология и разбиране за граматическия метаезик?
- В каква степен преподаването на модели от генеративната граматика би подпомогнало и улеснило проблемни за чужденците явления от норвежката граматика, например:
- Мястото на спрегнатия глагол в главното и в подчиненото изречение
- Мястото на изреченското наречие (setningsadverbial) в главното и в подчиненото изречение
- Мястото на непрякото допълнение и съответните предложни фрази
- Двойното членуване на словната група
- Разликата между просто минало време (preteritum) и сложно минало време (presens perfektum)
Ресурсите на проекта се състоят от презентации, упражнения по книгата „Езикът като суперсила“, тестове, електронни ресурси, периодични онлайн-срещи между участниците в проекта.
Партньори
Новини, свързани с проекта
Необходимите професионални умения
Период на изпълнение: 26.11.2019 – 31.12.2024.
Основните цели на дългосрочния проект „Необходимите професионални умения“ са: задълбочаване на контактите между специалност „Скандинавистика“ на СУ „Св. Климент Охридски“ и скандинавския бизнес в България; установяване на нуждите на скандинавския бизнес от таланти със специфични професионални умения и начините, по които специалност „Скандинавистика“ би могла да им отговори; набелязване на възможности за сътрудничество между специалност „Скандинавистика“, скандинавския бизнес в България и дипломатическите представителства на страните от Скандинавския север. Очакван резултате е утвърждаването на специалност „Скандинавистика“ като свързващо звено между образованието и професионалното развитие чрез съвместни инициативи, събития, учебни програми, практики и стажове.
Партньори
Новини, свързани с проекта
България и Скандинавския север – диалог между страни и култури
Период на изпълнение: 2017 – 2018 г.
България и Скандинавския север – диалог между страни и култури (25 години специалност „Скандинавистика“ в СУ „Св. Климент Охридски“). Целта на проекта е да представи постигнатото от специалност „Скандинавистика“ в последните 25 години чрез поредица от събития, които отразяват многопластовото и ползотворно сътрудничество между специалността и страните от Скандинавския север. Традиционно акцентът е поставен върху обмена на културни импулси в широката перспектива на университетското обучение, популярността на нордската литература в България, тясното сътрудничество с дипломатическите мисии на страните от Скандинавския север. Основен фокус на проекта са и контактите със скандинавския бизнес в България, а сред целите му е и да набележи нови полета за сътрудничество между бизнеса и специалност „Скандинавистика“.